16 Vaardigheden die het verschil maken tussen handige en onhandige EPD gebruikers

Artikel downloaden?
Klik hier om het artikel te downloaden.

MB20 16 vaardigheden EPD gebruikersWat vragen we van onze EPD gebruikers?

Het EPD is het gereedschap dat ze dagelijks nodig hebben om bij te blijven dus niet onbelangrijk om daar heel handig mee te zijn. Ik heb eens een overzicht gemaakt van alle vaardigheden die ik kon bedenken. En nee, niet in elke organisatie zal het exact hetzelfde zijn. Als je aanvullingen hebt, voeg ik ze graag toe. Dit artikel wordt een groeiend artikel.

#1 Blind typen
Feitelijk vragen we dat gebruikers blind kunnen typen, omdat er ook nog een patient is die aandacht nodig heeft.

#2 Met 10 vingers typen
Of razendsnel met 2 vingers typen Daar heb ik een aantal onvoorstelbare voorbeelden van gezien, overigens.

#3 Muisklikvaardig
Snel klikken, dubbelklikken, rechter- en linkermuisknopklikken zijn allerlei muisklikgerelateerde vaardigheden. Net als een onderscheid kunnen maken tussen enkel- en dubbelklikken. Dit behoort waarschijnlijk tot de basis PC vaardigheden, want in sommige pakketten is het van levensbelang.

#4 Scrollvaardig
Snappen wanneer wel en niet gescrolld kan worden, zoals vakjes die volgetypt kunnen worden. Als dat zo is, verschijnt er als bij toverslag een scrollbalk.

#5 Exact kunnen uitleggen wat het probleem is, zodat de ICT het begrijpt
Met ‘Het werkt niet’ of ‘Gisteren deed ie het nog en nu niet meer’, daar kunnen we niet mee uit de voeten.

#6 Problemen of vragen via een email aanmelden
Dit geldt natuurlijk niet in alle gevallen, maar het is ook geen ongebruikelijke procedure.

#7 In 1 training volledig doorgronden wat de functionaliteit is
Niet zelden is de werkwijze dat voor de ingebruikname van het EPD gebruikers een training krijgen. Dat is natuurlijk absoluut noodzakelijk. Het is wel veel gevraagd om dan alles helemaal te kunnen doorgronden.

#8 Omgaan met one-size-fits-all
In de vroege EPDs werd per vakgroep en soms zelfs per gebruiker een inrichting gedaan. Gelukkig is dat niet meer zo. De keerzijde is dat er een one-size-fits-all oplossing beschikbaar is, waarin het schipperen is tussen wat relevant is voor elke gebruiker(sgroep) en wat in een consult nodig is per vak.

#9 Overzicht genereren in het hoofd
Wat een direct gevolg is van het voorgaande, is dat het voor gebruikers belangrijk is om gegevens te kunnen onthouden en zo nodig samen te voegen in hun hoofd.

#10 Testen van opgeloste issues of nieuwe functionaliteit
Uiteindelijk is het de gebruiker die het EPD in het zorgproces gebruikt, dus testen van nieuwe of veranderde opties vragen we van hen. Niet onlogisch, maar best lastig. Want wanneer is het goed, wat moet getest worden? Welke fouten mogen absoluut niet voorkomen?

#11 Toetsenbordvaardig
Het afwisselen van muis en toetsenbordbediening kost veel tijd. Het vraagt tijd om toetsenbordvaardig te worden, maar het levert veel tijd op. Helaas is niet in alle inrichtingen het belang van de toetsenbordgebruiker meegenomen.

#12 Matchen van EPD en de werkwijze
Een bepaalde manier van werken verandert niet zomaar. Sterker nog het vergt veel aandacht om een nieuwe manier van werken in de dagelijkse routine op te nemen en dan te blijven bijslijpen tot het goed is.

#13 Meer data, minder tijd
De vraag naar data – vanwege kwaliteit, financiële redenen of managementrapportages – neemt steeds toe. In de meeste gevallen is het beleid dat de directe eindgebruiker de data registreert in het systeem.

#14 EPD een plek geven in het consult
Niet zelden is de computer prominent aanwezig in de spreekkamer. Dat kan het gesprek met de patient zeker beïnvloeden. Het is nodig om een goede opstelling te kiezen, waarin zowel patient, als EPD als gebruiker een goede rol kunnen vervullen.

#15 Onderweg data opzoeken of vastleggen
Als een gebruiker gebeld wordt tijdens een lunch, vergadering of simpel al wandelend van locatie A naar B, is het EPD lang niet altijd beschikbaar. Met mobiele devices wordt het misschien wel gemakkelijker.

#16 Structuur van het EPD doorzien
Huidige EPD systemen zijn complexe – soms samengestelde – systemen, waarin heel veel data vastgelegd wordt. Om van data weer informatie te kunnen maken heeft de gebruiker kennis nodig van waar welke data thuishoort en dus te vinden is.

Deze vaardigheden zou een EPD gebruiker toch op zijn minst moeten beheersen op een basaal niveau.

Hoe wordt in jouw ziekenhuis de EPD gebruiker op dit basale niveau gebracht en gehouden?

 

Wil je dit artikel downloaden? Klik hier om het artikel te downloaden.

Boekenlegger op de permalink.

Reacties gesloten.