Hoe staat het met de digitale geletterdheid van EPD gebruikers?

Artikel downloaden?
Klik hier om het artikel te downloaden.
[toc]

Healthapps, wearable, eHealth

Smarthealth, Zorgvisie, DigitaleZorggids, overal wordt druk geschreven en getest met healthApps, wearables en e-health. En niet te vergeten, de digitale dokter, die eigen apps ontwikkelde (https://wwlaptop-819285_1920w.ntvg.nl/artikelen/interview/de-digitale-dokter).

Supergave oplossingen die voor patienten, voor zorgverleners, voor de kwaliteit van zorg en ook voor het EPD erg relevant (kunnen) zijn!

Maar totaal niet mijn expertise.
Ik lees momenteel het boek van de Amerikaanse cardioloog Eric Topol: The Creative Destruction of Medicine. How the digital revolution will create better health care  (2012).
Dat boek – ja ik heb nog ’n echt boek – staat helemaal vol met allerlei interessante toepassingen in ontwikkeling of al opgenomen in standaard procedures.

Tussen al die moderne en soms baanbrekende toepassingen staat ook een hoofdstuk over ‘Doctors with plasticity?’.
Hij beschrijft dat de opleiding nog behoorlijk ouderwets is, om allerlei valide redenen, maar dat daardoor zoveel mogelijkheden niet benut worden.
Topol gaat in op e-mail en social media die voornamelijk om privacy en accountability redenen niet veel gebruikt worden, telemedicine wordt beperkt ingezet, behalve robotchirurgie op afstand.
Hij eindigt het onderwerp met mogelijke modellen voor de zorg van de toekomst.
Onlosmakelijk verbonden met allerlei digitale oplossingen.

Digitaal werken

Nadenkend over de problemen en vragen die leven rondom digitaal werken en EPD gebruik, kwam ik op het onderwijs in Nederland.
Toevalligerwijs kwam ik al ‘googlend’ terecht op onsonderwijs2032.nl.
Op die site ontdekte ik dat er een PlatformOnderwijs2032 bestaat.
Dat platform houdt zich bezig met de vaardigheden die kinderen van nu nodig hebben, om straks goed hun werk te kunnen doen.
Een van de onderwerpen uit het palet van vaardigheden is digitale geletterdheid.
Op 23 januari 2016! werd een rapport gepresenteerd.

Bij mij rijst het vermoeden dat de digitale geletterdheid tot nu toe dus minder hoog op de agenda stond.
Toevallig heb ik 3 kinderen van 11, 12 en 15 jaar en bevestig ik zelf mijn vermoeden.
Hun digitale geletterdheid laat nog veel te wensen over, ondanks dat wij hen regelmatig allerlei digitale vaardigheden bijbrengen.

Daarmee kom ik terug bij EPD gebruikers.
Mijn conclusie op basis van allerlei bronnen was al langer geleden dat onze huidige EPD gebruikers zeer waarschijnlijk lang niet allemaal voldoende digitaal geletterd zijn.
Alleen had ik er toen nog niet zo’n mooie term voor.
Het is in elk geval iets waar we in de zorg last van hebben.

Waarom worden EPD uitspraken gedaan zoals hieronder (Twitter in 2015):

  • “@epdopkoers Ik baal er van dat in veel EPDs sneltoetsen ontbreken of TABvolgorde niet klopt. Gebruik liever toetsenbord (blind) dan muis”
  • @epdopkoers ik verontschuldig me elke keer weer: “liever zou ik vaker naar u kunnen kijken, sorry”.”Geeft niet is bij de bakker ook.”
  • Toeval bestaat niet:”@epdkoers: Net als autorijden leren gebruikers het EPD-en voornamelijk in de praktijk
  • clusteren standaard maken van med. gegevens geeft schijnveiligheid en grotere kans op fouten door gebrek aan controle
  • ik snap de verschillende contexten niet. Ik wil dat verloskunde gewoon verloskunde is, waar je ook bent. [in kliniek, op OK, op poli] en ook lastig is: al je netjes voorgeschiedenis, medicatie, allergie invult dat je dat dan niet in de brief krijgt.
  • Geen #EPD!
    Bijvoorbeeld, of iemand die voor je typt.
    Ferm? Show me an EPD that only triples my work and I’ll kiss its feet.

blog-62279_1920Dit is geen representatieve steekproek, maar het zijn EPD gebruikers die zeker niet digitaal ongeletterd zijn.
En ze hebben een zekere interesse in moderne technologie.
Anders ‘doe’ je niet aan Twitter.

Ik ga misschien een beetje kort door de bocht, maar feit blijft dat we veel en veel te weinig energie steken in de digitale of zo je wil EPD geletterdheid van onze EPD gebruikers.

Het gevolg?

Minder adequate registraties, minder blije gebruikers, veel herstelwerkzaamheden, copy/paste acties en redundante data, en zo zijn er nog wel een aantal.

Natuurlijk is er niet alleen bij de gebruiker winst te halen, ook de systemen kunnen verbeteren.
Maar niet alleen!

Mis ik de boot als ik niet over health apps, e-Health en andere veelbelovende toepassingen schrijf?

Ik denk het niet.
Nogmaals, ik ben erg enthousiast over alle nieuwe technologie en mogelijkheden, daarover geen twijfel.
Maar ik denk ook dat het geen kwaad kan om het fundament van het ‘simpele’ EPD-en ook een beetje te verstevigen.

Daar richt ik me op.
Maar dan wel op een moderne manier 😉

Ik kies ervoor om meer en meer online e-courses en masterclasses aan te bieden, die weinig meer technologische snufjes vereisen dan een laptop/tablet of smartphone en een internetverbinding.
Met als voordeel dat mijn kennis en ervaring voor heel veel meer mensen toegankelijk is.
Niet meer gebonden aan projecten, cursusdagen en tijden, niet meer gebonden aan locaties en tegen veel lagere kosten.

Wil je meer weten?
Kijk op epdopkoers.nl.
Wil je meedoen met Werk maken van Beter EPD-en?
Kijk dan eens hier: epdopkoers.zorginformatisering.nl/wmbe

Artikel downloaden?
Klik hier om het artikel te downloaden.

Boekenlegger op de permalink.

Reacties gesloten.